Det er juletid på Island, og alle forbereder
sig til højtiden, mens den velkendte blanding af forventning og bekymring
indfinder sig over hele landet. En forladt gård ude midt i ingenting brænder
ned til grunden. Et børnekor synger julesange på deres skole for deres
forældres smartphones. En flok slagteriarbejdere danser, mens de skærer i
slagtesvin. En pige skal holde jul hos sin far og hans nye familie. Effekten er
som at vandre igennem et kunstgalleri i Reykjavík, hvor hvert billede bevæger
og påvirker os, inden for sin egen, veldefinerede og velvalgte ramme. Gennem sine
56 uafhængige tableauer tegner ECHO et både svidende skarpt, svimlende smukt og
ømt portræt af det moderne samfund og de rammer, som vi har skabt for os selv
og hinanden.
ECHO leder tankerne i retning af svenske Roy
Anderssons SANGE FRA ANDEN SAL og amerikanske Ron Frickes SAMSARA og KOYAANISQUATSI
med sit fragmenterede prisme-portræt af det moderne menneske, og instruktør
Rúnar Rúnarsson iagttager nysgerrigt og ikke uden humor vi menneskers adfærd,
traditioner og relationer.