Palæstinensiske Wardi er 11 år og bor med
hele sin familie i den flygtningelejr, hvor hun er født og opvokset. Hendes
oldefar Sidi var en af de første, der flyttede ind i lejren efter at være
blevet fordrevet fra sit hjemland i 1948. En dag giver Sidi nøglen til sit
barndomshjem til Wardi, der nu antager, at oldefaren har mistet alt håb om at
vende hjem. Og hvem kan leve uden håb? Derfor begynder hun at lede efter sin
oldefars tabte håb i flygtningelejren, hvor hun samler familiens minder,
generation efter generation. TÅRNET fortæller på en overraskende varm og
humoristisk måde om Israel-Palæstina-konflikten og det palæstinensiske folks
tragedie, og om, hvordan vi mennesker formår at skabe en meningsfyldt hverdag i
en verden af kaos. Se traileren her:
Der er i samarbejde med FN-forbundet blevet udarbejdet
undervisningsmateriale, som kan downloades her på siden i pdf-form.
Undervisningsforløbet er tilpasset Fælles Mål
- uddrag fra 6.-9.
klasse - www.emu.dk/grundskole
/Dansk/
Fagformål
Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske
og historiske forståelse.
Kompetencemål
- Eleven
kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
- Eleven kan forholde sig til almene temaer
gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
- Eleven
kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk
undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster
Færdigheds- og vidensmål
- Eleven
kan gengive sin forestilling om tekstens situationer og sammenhænge
- Eleven
kan planlægge og gennemføre faser i informationssøgning
- Eleven
kan sammenfatte informationer fra forskellige elementer i teksten
- Eleven
kan sætte teksten i relation til aktuelle problemstillinger
- Eleven
kan tilrettelægge processer til fremstilling af faglige produkter alene og
i samarbejde med andre
- Eleven
har viden om virkemidler i drama og dokumentar på film, i tv og på nettet
- Eleven
kan diskutere forskellige fortolkninger af en tekst (film)
/Historie/
Fagformål
Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske
sammenhænge og problemstillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers
liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.
Kompetencemål
- Eleven kan anvende kilder til at opnå
viden om fortiden
- Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker
er påvirket af og bruger historie
- Eleven kan på bagrund af et kronologisk
overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige
forudsætninger
Færdigheds- og vidensmål
- Eleven kan sætte begivenheders
forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng
- Eleven kan anvende principper for inddelingen
af historien til at få et historisk overblik
- Eleven kan udlede forklaringer på
historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
- Eleven kan bruge digitale medier og andre
udtryksformer som kilder til at beskrive fortiden
/Historiekanon/
- FN's Verdenserklæring om
Menneskerettigheder
/Samfundsfag/
Fagformål
Eleverne skal i samfundsfag opnå viden og færdigheder, så de kan tage
reflekteret stilling til samfundet og dets udvikling.
Kompetencemål
- Eleven kan tage stilling til politiske
problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger
- Eleven kan tage stilling til og handle i
forhold sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger
Færdigheds- og vidensmål
- Eleven kan diskutere internationale
organisationers rolle for konflikt og samarbejde i verden
Fra vejledningen
- I forhold til menneskerettigheder skal
eleverne have viden om, hvilken betydning internationale
menneskeretserklæringer og -konventioner har for den danske retsstat og
det enkelte individ, herunder både generelle lighedsprincipper og konkrete
rettighedskomplekser, fx FN’s Børnekonvention
- I undervisningen spiller internationale
organisationer som FN og Nato en væsentlig rolle
/Kristendomskundskab/
Fagformål
Eleverne skal i kristendomskundskab tilegne sig viden og færdigheder,
der gør dem i stand til at forstå og forholde sig til den religiøse dimensions
betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og dets forhold til
andre.
Fra vejledningen
- Eleverne får en reflekteret evne til at
forholde sig kritisk til emner og problemstillinger af religiøs og
filosofisk karakter samt til at tage stilling hertil
|