 |
RESUMÉ La Nana er historien om Raquel, der har tjent som tjenestepige hos Valdes-familien i 23 år. Som hverken et fuldt medlem af familien eller kun en simpel tjenestepige, svæver hun i en position midt imellem. Da hun føler sig truet af familiens nyansatte tjenestefolk, kaster hun sig ud i en række vanvittige gerninger for at fastholde sin position.
HANDLINGSREFERAT Efter 23 års tro tjeneste hos Valdes-familien føler Raquel sig veletableret i rollen mellem det at være tjenestepige og et medlem af familien. Hendes slet skjulte bitterhed og tiltagende sammenstød med familiens ældste datter, får familien til at tro, at Raquel er overanstrengt og ansætter derfor mere hjælp til husholdningen. Raquel, der føler sig vraget, sætter sig for at sabotere hver eneste nyansattes arbejde ved barnlige narrestreger, for at holde fast på sin uklare plads i familien. I denne bemærkelsesværdigt skarpe film sætter Sebastian Silva upartisk spørgsmålstegn ved den almindelige sydamerikanske tradition for trældom. I denne dynamiske fortælling er vi vidner til den indre struktur i en velmenende families forhold til deres tjenestepige – uanset deres gode hensigter. Silva bruger sit håndholdte kamera som et forstørrelsesglas, der afslører Raquels skjulte skrøbelighed og hendes rørende udvikling. Sebastian Silvas nysgerrighed efter at undersøge krydsningen mellem sociale og personlige kræfter resulterer i et smertelig, men samtidigt tilfredstillende, komediedrama, der berører og menneskeliggør et accepteret, tvetydigt system.
OM INSTRUKTØREN Sebastian Silva er født i Santiago, Chile i 1979, og er en mangefacetteret kunstner indenfor så forskellige retninger som maleri, illustrering og populærmusik. Efter sin afsluttende eksamen ved en katolsk skole i Santiago, studerede Silva filmkunsten ved Escuela de Cine de Chile i ét år inden han drog til Montreal for at lære animation. Gennem indtægter opnået som skosælger opsatte Silva sin første galleriudstilling med egne illustrationer og skabte bandet CHC, der siden har indspillet tre albums. Silvas anden illustrationsudstilling medførte kontakter i Hollywood, men efter en frugtesløs periode i Los Angeles genoptog Silva musikken med projekterne Yaia og Los Mono – udgivet i USA og Storbritannien, udstillede sin kunst i New York, og skrev manuskriptet til hvad der skulle blive hans første spillefilm, La Vida me Mata. Tilbage i Chile indspillede Silva et soloalbum og instruerede La Vida me Mata, der ved premieren i 2007 blev en kritikersucces og fik flere priser til følge. Efter indspilningen af La Nana bor Silva nu i New York og arbejder på flere manuskripter.
|
 |